Er det sant?

Er det sant?

Vi lever i verden hvor det blir stadig vanskeligere å skille mellom hva som er fakta, og hva som er feil. Både forbrukere og næringslivet blir utsatt for mengder av god og dårlig informasjon som påvirker våre valg – valg som må tas hurtigere, i markeder som endrer seg raskt og med beintøff konkurranse.

Hvordan skal vi vite hva som er ekte og hva som er falskt? Hvordan skal man som leder ta beslutninger basert på riktig grunnlag?

Mennesker har bedratt, lurt og svindlet hverandre siden tidenes morgen. Men bedragene virker sterkere og hyppigere i vår turbulente tid. Med den digitale revolusjonen har vi fått en enorm informasjonstilgang. Informasjonen kommer raskere, i større mengder, endringene skjer hurtigere. Forskerne sier at moderne mennesker tar tusenvis av avgjørelser hver eneste dag. Samtidig er vi ikke skrudd sammen slik at vi kan håndtere dagens informasjonsmengde. Hjernen vår er omtrent uendret siden steinalderen, mens informasjonsmengden har eksplodert. Som ledere i næringslivet har vi behov for et kompass. Dersom vi ikke lenger kan se klart gjennom støyen, på hvilket grunnlag tar vi beslutninger?

Den digitale revolusjonen har også på kort tid endret hvordan vi lever og hvordan vi ser oss selv. Nå kan vi selv velge nyhetene, og de tradisjonelle mediene får mindre innflytelse. Mange hevder vi skaper såkalte ekkokamre. I større grad enn før kan vi velge medier som bekrefter, og ikke utfordrer, det vi allerede mener. Algoritmene i sosiale medier forsterker tendensen. Hvis vi velger bort motstridende meninger, vil meningene våre bare bli enda mer polariserte? Virkeligheten skaper du selv. Falske nyheter kan nå lengre enn før. Når virkeligheten ikke lenger står på fast grunn, hvordan kan vi stole på det vi ser og hører?

På Virkekonferansen 1. november løfter vi disse spørsmålene. Vi får høre hvordan digitale strategier ble utarbeidet fra innsiden av Det hvite hus, og vi skal diskutere om ledere bør ta beslutninger utelukkende basert på kalkulerte beregninger – eller om vi noen ganger bør bruke ren magefølelse. Ofte er det illusjoner og vedtatte sannheter som ligger til grunn for vurderingene våre, og vi skal lære hvordan vi kan snu denne utfordringen til vår fordel. Vi får høre om hvordan teknologi kan gjøre oss i stand til å sette forbrukerne i fokus på en helt ny måte. Vi skal også debattere hvor grensen går når virksomheter skal skape bedre produkter og tjenester gjennom bruk av kundedata.

Mer informasjon om Virkekonferansen finner du her.

Jeg gleder meg!

 

 RSS feed for Vibeke Hammer Madsen

Siste innlegg av Vibeke Hammer Madsen