Folkehøyskolenes verdi

Folkehøyskolenes verdi

Hvem kan med hånden på hjertet si at de visste hva de skulle bli når de var 19 år? Det kunne i hvert fall ikke jeg, og det er jeg nok ikke alene om. Vi vet at folkehøyskolene spiller en viktig rolle hos mange tenåringer i å finne seg selv, sitt potensial, hvem man vil være og sitt eget unike avtrykk. Men nå ser det ut som om vi må snakke om folkehøyskolenes betydning på nytt.

I statsbudsjettet for 2017 vedtok Stortinget nemlig en gradvis opptrapping til 11 måneders studiestøtte, og studenter over hele landet jublet. Folkehøyskoleelever derimot, blir ikke berørt av endringen. Dette til tross for at folkehøyskoleelever har like mye rett til stipend og studielån som alle andre. Forstå det den som kan, hva er logikken her? Dette skjer altså på tross av at skoleårene har like mange dager og at et folkehøyskoleopphold til og med er vanskeligere å kombinere med ekstrajobber slik som mange andre studenter har.

Potensialet til den enkelte

Mange er de som har fått blomstre og funnet flere sider ved seg selv enn de visste de selv hadde i løpet av et folkehøyskoleår. I min egen tid på folkehøyskole lærte jeg blant annet å tørre å snakke i en stor forsamling, med over 160 elever til stede på allmøter gav det meg som 19-åring en viktig erfaring. Siden har jeg ikke stoppet å snakke vil noen hevde… Folkehøyskolene er gode til å se den enkelte. Mangfoldet av ulike linjer og tilbud blir bare større og større. Skolene er ofte starten på karrierer innen musikk, en vei inn i journalistikken, en vekket lidenskap for drama, dans eller friluftsliv. Og mye, mye mer. Det handler om å skape rom for at mennesker lever ut sine egne muligheter.

Gode stortingsrepresentanter, jeg synes dere skal bruke første mulighet til å korrigere nettopp dette. I dag velger 12 % å gå på en folkehøyskole. Selvfølgelig skal de elevene få det samme studielånet som alle andre.

 RSS feed for Inger Helene Venås

Siste innlegg av Inger Helene Venås