Forbruker 3.0

Forbruker 3.0

Nettbasert handel vokser mer enn fire ganger så raskt som handelen i fysiske butikker. Selv om det ikke betyr at fysiske butikker er i ferd med å forsvinne, er veien til forbrukeren i stor endring. Den teknologiske utviklingen visker ut grensen mellom digitale og analoge salgskanaler. Forbruker 3.0 forventer at du er tilstede hvor som helst, når som helst. Er du klar?

Flere handelsvirksomheter ser at teknologisk utvikling og skiftende forbrukervaner skaper nye muligheter. På ulike vis tilpasser de seg nå neste generasjons forbrukere. En av de siste trendene er at aktører med store arealbehov etablerer seg sentralt der flere folk ferdes. Trenden er spesielt stor i bransjer der tradisjonelle forretningsmodeller dominerer. IKEA etablerte seg nylig på Skøyen blant designbutikker, nettopp for å være der kunden er og for å nå ut til nye målgrupper. Utsalget er en slags mellomting av nettbutikk og varehus. Man kan se varene, bestille digitalt og få de levert på døren hjemme.

På kort tid har nettbaserte matvarebutikker i ulike varianter overbevist tusenvis av nordmenn om at matvarehandelen gjøres best digitalt. Ser man til England eller Sør-Korea finner man butikker med virtuelle hyller som lar deg handle digitalt med mobilen. Varene plukkes enten opp i kassen i ferdigpakkede poser eller blir sendt hjem på døren til avtalt tidspunkt. Er dette fysiske nettbutikker? Kommer de digitale matvarebutikkene til å ha sentrumsnære showrooms der man raskt og enkelt handler virtuelt? Kan beacons og annen teknologi i utstillingsvinduer bidra til salg utenom vanlig åpningstid?

Det er spennende å følge utviklingen i handelsnæringen og jeg er overbevist om at vi i nær fremtid ikke lenger ser på salgskanaler som separate forretningsmodeller. Handelsbedriftene som lykkes på denne reisen er de som husker at kjøpsopplevelsen er minst like viktig som økt tilstedeværelse og integrasjon. Disse drives av å utvikle handelen til å bli mer intuitiv, produktene mer attraktive og skape emosjonelle bånd med kunden. Jeg gleder meg til fortsettelsen, og håper de fleste vil se mulighetene fremfor å gi opp og legge ned..

På onsdag går Handelskonferansen nok en gang av stabelen, og jeg gleder meg stort til å bli inspirert – og få presentert de viktigste trendene i årene som kommer! Vi sees!

 RSS feed for Vibeke Hammer Madsen

Siste innlegg av Vibeke Hammer Madsen