Ikke få personvernangst

Ikke få personvernangst

Fremtidens forretningssuksesser er dem som klarer balansen mellom personvern og treffsikker kundebehandling.

Akkurat når vi i nærings- og organisasjonsliv setter alle kluter til for smartere digital, skreddersydd kundeoppfølging, skal vi også tilpasse oss nye, strengere regler for personvern. Klarer vi en digital omstilling når vi samtidig møter en personvernrevolusjon?

Data er vår tids gull. Skal du lykkes med kundeorientert virksomhet i dag, kommer du ikke langt uten å ta i bruk kundedata. Mulighetene for å samle inn data om kundene er større i dag enn for bare ti år siden. Med kundedata kan du forstå kundene bedre og møte dem med personifiserte tilbud. Det betyr også at kundene kan slippe støy og reklame som ikke oppleves som relevant. Beacon-teknologi legger til rette for digitalt assistert handel i butikken, slik at du kan få mobile varslinger med råd, tips og tilbud ut fra hvor i varehuset du befinner deg. På Handelskonferansen 2017 fortalte den nederlandske eksperten i kundeatferd, Thimon de Jong, hvordan nettjenester kan sammenstille data fra nettet om et menneske i en lynfart, slik at man kan vite «alt» om en kunde før dere har møttes.

Utviklingen går ubønnhørlig denne veien. Om du liker det eller ikke. Og norsk næringsliv risikerer å tape i den massive, internasjonale konkurransen om man ikke er foran i skoene for å utnytte disse mulighetene. Digitale plattformer bidrar til at informasjon om akkurat det produktet du trenger når deg, om leverandøren sitter i USA eller Kina.

Det er åpenbart at forvaltning av personlige data reiser noen etiske dilemma. Vi diskuterte denne fine balansegangen mellom muligheter og manipulasjon blant annet på årskonferansen til Virke 1. november hvor tema i år var bedrag. Informasjon om oss kan brukes og misbrukes av næringslivet så vel som i politikken. Man kan rette markedsføring mot utsatte grupper og spille på deres svakheter, pristransparens kan forsvinne fordi prisen tilpasses den enkelte, verdien av kundedata blir enorm. Forbrukerombudet og Datatilsynet er på banen med advarende pekefingre. Dagens informasjonsvirkelighet reiser store nye utfordringer som må tas på høyeste alvor.

Det er utrolig viktig at vi ikke paralyseres av personvernangst nå, og heller finner løsninger. Både norsk næringsliv og vi som jobber for å styrke norsk næringsliv, må offensivt utnytte handlingsrommet vi fortsatt vil ha til å utvikle nye og bedre kundereiser og forretningsmodeller. Som kunder har vi høy tillit til at seriøse virksomheter vet å behandle informasjonen om oss på en trygg måte. Personvern er en hygienefaktor, og den tilliten fra kundene har ikke norske bedrifter råd til å skusle bort.

Men det haster å få alt på stell. Personvernforordningen (GDPR) er et EU-regelverk som ALLE norske virksomheter må etterleve fra mai 2018. De nye reglene innebærer blant annet at alle må ha innebygde personvernsløsninger i sine systemer, og alle må sikre at individer har mulighet til å få slettet sine data eller ta de med seg over til en annen leverandør.

Selv om personvernforordningen vil kreve mye, så er det håndterbart. Det er viktig at norske virksomheter begynner sporenstreks med å sette seg inn i regelverket og skaffe seg oversikt over hvilke personopplysninger dere faktisk behandler. Og det finnes masse hjelp å få, både innen jussen og teknologien, slik som advokatene til Virke som daglig hjelper bedrifter å navigere i dette komplekse farvannet.

Smarte kundereiser og treffsikker informasjon er i forbrukernes og samfunnsborgernes interesse. Vi har fått skyhøye forventninger til at informasjonen kommer til oss -snarere enn at vi må lete etter den. Bruk av kundedata og stordata er med på å forbedre og effektivisere tjenester. Brukt riktig er det demokratiserende fordi det skaper muligheter for mange til å nå ut med god informasjon til dem som skal ha den.

La oss være løsningsorienterte og utnytte de digitale vekstmulighetene i Norge.

 RSS feed for Vibeke Hammer Madsen

Siste innlegg av Vibeke Hammer Madsen